[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 945: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3.0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 945: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3.0/DST' instead
BREN forums • View topic - ПУ: Компютърни мержи и интернет

ПУ: Компютърни мержи и интернет

Университети, колежи, специализирани висши училища (СВУ)

ПУ: Компютърни мержи и интернет

Postby atanas » 09 Aug 2009, 16:14

За първия семестър на учебната 2009-2010 имам ангажимента да водя избираемата (и избрана) дисциплина "Компютърни мержи и интернет" на бакалавърската специалност Компютърна химия (7-ми семестър). Както вероятно знаете студентите избират по една НЕхимична дисциплина за 7-ми и 8-ми семестър, а те са:
7-ми семестър:
ПРОГРАМИРАНЕ И АЛГОРИТМИ
КОМПЮТЪРНИ МРЕЖИ И ИНТЕРНЕТ
КОМПЮТЪРНА КВАЛИМЕТРИЯ

8-ми семестър:
ЛИНЕЙНО И НЕЛИНЕЙНО МОДЕЛИРАНЕ
РЕТРОСИНТЕЗЕН АНАЛИЗ И КОМПЮТЪРНО ПЛАНИРАНЕ НА СИНТЕЗИ
КОМПЮТЪРЕН ДОСТЪП ДО НАУЧНА ИНФОРМАЦИЯ

След изненадата, че съм от избраните, разбрах и мотива за избора на студентите - не тематика, а лектора е определящото... Оттук следват и редица размисли, които няма да подхващам сега...

При тази ситуация трябва да подготвя и проведа 15 лекции и 15 упражнения на тема "Компютърни мержи и интернет" със незаинтересовани студенти, поне не от предмета. Понеже посетителите на тоя форум са мрежари (а вероятно и даскали - може би Веско) ми е интересно как бихте процедирали в случая. След доста размисли мисля да приложа следния план за действие:

(1) Входна анкета със студентите - защо точно този курс са избрали, какви знания имат, какво очакват да научат, приложимост на знанията и т.н. Това ще е една много интересна обратна връзка за ръководните органи в университета и за мен самия;

(2) Лекционен материал + упражнения. Това мисля да е около 1/2 от времето на курса, като лекциите ще обхванат следните теми:
- Компютърни и социални мрежи. OSI модел. Слоеве 1 (Physical Layer ) и 2 (Data Link Layer). MAC адрес
- OSI модел слой 3: Интернет протокол версия 4, адресиране, мрежова маска, подмрежи, ICMP
- IPv6 - нова версия IP протокол
- OSI слой 4 (Transport layer): TCP и UDP
- OSI слоеве 5, 6, 7 (Session layer, Presentation layer, Application layer)
- Архитектура клиент-сървър. По-важни услуги: FTP, Telnet, SMTP, DNS, HTTP, POP3, IMAP, Proxy, DHCP и файлови сървъри. Работа и приложение на услугите. Протокол за трансфер на хипер-текст. Интернет браузъри. Java технологии и скриптове. "Търсачи" (роботи) в Интернет
- Вътрешна сигурност. Потребители, групи и права на достъп. Мрежова сигурност, Certification Authority, PKI, PGP. Надеждност на Online операциите, услуги пренасяни по SSL
- IANA, RIRs (RIPE). Стандарти. RFC, Best Current Practice. W3C. Мониторинг и системи за мониторинг
- GRID технологии

(3) Самостоятелна творческа задача. Вдъхновен от разните обучения, които съм преминал мисля, че това ще е интересна и полезна част от курса. В същото време в Германия самостоятелната работа, упражненията и библиотеката заемаха една много голяма част от времето на студентите (уви това в БГ е точно обратното - много лекции по програма и малко самостоятелна работа). Та в началото на курса няколко групи студенти ще получат курсов проект по който да работят и проучват. Общите знания и принципи ще ги получат от лекциите, но това със сигурност няма да е достатъчно, необходимо е четене, ровене, консултации и т.н. Например сещам се за задачки от типа: да се конфигурира router или switch да прави нещо определено (тук може да са 2-3 групи с подобни задачи) или например конфигуриране на дадена услуга за малка фирма... или просто нещо от типичните администраторски задачки.

(4) Във втората половина от курса мисля да консултирам студентите по време на лекции, да дискутираме проблеми, да търсим заедно решения и най-накрая те да защитят проекта си, за което всеки получава оценка.

(5) Курса ще завърши с теоретичен пасивен тест, който ми е почти готов. Крайната оценка мисля да е средно на този тест и курсовата, групова задача.

Интересни ресурси в интернет на тема интернет има достатъно, така че проучването на задачите не би трябвало да се възпрепятства от липса на литература.

Как виждате такъв един план? Всякакви коментари са желани и добре дошли. Мисля, че това е мястото в България, където може да се отговори най-адекватно на такава една тема.
;-)
AE51 2A62 FCBE 5E15 C19F 56CD ECC5 2186 0455 9912
User avatar
atanas
Global Moderator
 
Posts: 191
Joined: 17 Feb 2009, 00:34
Location: Plovdiv

Re: ПУ: Компютърни мержи и интернет

Postby vgd » 09 Aug 2009, 19:29

Часовете са твърде малко. Водя подобен предмет в НБУ точно с 15/15 часа (имаш предвид уч. часове, нали?). Преди няколко години този курс имаше 45/30, които бяха постепенно намалявани до това количество. Във ФМИ са повече часовете, но там от известно време не водим, че не ни остава време от тия безкрайни проекти.
В края на курса повечето студенти ще бъдат недоволни от количеството, а и ти сам ще видиш, че за маса важни неща не ти е останало време или са изяснени отгоре-отгоре.
За самостоятелните задачи може да погледнеш какво аз съм измислил: Курсови задачи по КМК. Там съм се постарал да дам достатъчно чисти източници за подготовка (е, някои линкове вече сигурно не работят, ама карай). Това е важно за чистите източници, тъй като с търсачките студентите лесно могат да попаднат на безбройните ентусиастки сайтове посветени на мрежи и тъй като там нерядко има самоуверено изказани неверни твърдения и студентите могат да се объркат. Та, внимавай с тези "интересни ресурси в интернет".
Ситуацията е такава. Една малка част от студентите ще се оправят, каквато и задача да им поставиш. Друга част трябва да ги консултираш, да ги подбутнеш малко и ще стане. А третата част ... имат проблем примерно с двоичната бройна система, а ти ще се оптиваш да им обясняваш нещо за IP подмрежови маски или какво значи префикс.
Не знам колко ще са твоите студенти, но имай предвид, че ще трябва да проверяваш внимателно курсовите задачи. Във ФМИ проверявах по над 100 работи в края на семестъра (естествено, те ги пращат в последния момент). В НБУ курсът не е повече от 20-на души и се ядва.
И в крайна сметка, никога не си сигурен самостоятелната задача, колко "самостоятелно" е решена.

За изпита. Звучи малко като "мечтата на студента". Според мен добре би било да има и задачка-закачка за решаване. Много подходящи са примерно задачите за кодове за грешки. "Да се конструира еди-колко-си-битов код на Хеминг за откриване и коригиране на грешки". Или "Дадена е кратка поредица от байтове. Да и се изчисли контролната сума базирана на даден цикличен полином (CRC)" ;-)
Vladimir Dimitrov
(IPP-BAS)
User avatar
vgd
 
Posts: 66
Joined: 17 Feb 2009, 11:16
Location: Sofia

Re: ПУ: Компютърни мержи и интернет

Postby atanas » 05 Oct 2009, 08:30

Почна се!
Резултатите от анкетата за входно ниво могат да се намерят ето тук. В момента обмислям задачи за самостоятелна работа в направленията самостоятелна/групова и теоретична/експериментална. Ако някой има идеи за леки задачки, решими от студенти спец. Компютърна химия в срок до края на Януари - моля пишете.
AE51 2A62 FCBE 5E15 C19F 56CD ECC5 2186 0455 9912
User avatar
atanas
Global Moderator
 
Posts: 191
Joined: 17 Feb 2009, 00:34
Location: Plovdiv


Return to Висши учебни заведения

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron