[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 945: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EET/2.0/no DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 945: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EET/2.0/no DST' instead
BREN forums • View topic - VoIP услуга

VoIP услуга

Всичко, което не се вписва в съществуващите форуми

Moderators: tour, spasov

VoIP услуга

Postby skobov » 25 Feb 2009, 18:11

На първата среща на администраторите стана дума за VoIP услуга в академичната мрежа. Също стана ясно, че има различие във вижданията на колегите и тези на ДАИТС относно реализацията и. Ако има интерес, може да се отвори тема във форума, където да се обсъдят техническите аспекти на въпроса, а и не само те.
User avatar
skobov
 
Posts: 7
Joined: 17 Feb 2009, 14:23

Re: VoIP услуга

Postby atanas » 25 Feb 2009, 22:48

Изкушавам се да ти разкажа историята около "VoIP на акаемичната мрежа" или липсата на такова - разбира се моята гледна точка, базирана на ред събития през последните години.

В ПУ имаме Siemens централа - HiPath 4000 + още 2 по-малки Simens централки, с които през 2006 се заиграх и благодарение на Косьо (човек по поддръжката им) успяхме да вържем Asterisk с HiPath и следователно с всичките стационарни телефони на университета. Това беше един много добър старт, нали? По късно с един приятел/студент - Евгени доразвихме нещата и добавихме SIP account от voipstunt, така че някой SIP/asterisk потребители да имаме централизирано излизане към чужбина - евтино и удобно... Ето инфо около VoIP нещата в ПУ:
http://net.uni-plovdiv.bg/?page_id=73
и уви до там спряха нещата с развитието, интересното идва обаче сега.

В началото на 2007 Орлин ни събра на общо събрание (аз представям ПУ на него) и там споделих идеята, че бихме могли да направим нещо такова и в академичната мрежа, разбира се в много по-голяма скала. Година по-късно разбрах, че Орлин е спечелил такъв проект и се изпълнява от Sirma и още една фирма, която прави акаунтинга. Почуствах се леко измамен, въпреки че Филип ме увери, че Орлин е стигнал независимо до идеята... а аз Филип го харесвам и му вярвам, може и така да е.

Преди няколко месеца бях поканен да слушам семинар относно въвеждането на услугата. Там говориха основно за системата за акаунтинг и бегло за настройките (asterisk). Разбрах, че тестовете първо ще се правят във Стопанския факултет на СУ (ако не се лъжа), като идеята е това да обхване и други ВУЗове после. На срещата се запознах с едно момче от Sirma, който беше навътре с asterisk и той чисто ентусиастски изяви желание да се заиграем и пуснем нещо. Случая с ПУ е изключително приятен, лесен и полезен заради връзката на VoIP със стационарните телефони - писах им писмо с копие до Орлин и Филип, но от тогава нищо...

В крайна сметка Орлин и неговите хора са купили (ако не се лъжа) 50000 тел. номера (за номерационен план) + voice трафик, който излиза доста евтино. Има и готова схема на включване, така че бихме могли да подкрепим тази идея и я доразвием. Аз също бих могъл да трансферирам знания (Веско, много ме кефи този термин и докато е в Public Domain, не мога да устоя и да не го ползвам) и помогна ако някой се интересува.
AE51 2A62 FCBE 5E15 C19F 56CD ECC5 2186 0455 9912
User avatar
atanas
Global Moderator
 
Posts: 191
Joined: 17 Feb 2009, 00:34
Location: Plovdiv

Re: VoIP услуга

Postby vesso » 26 Feb 2009, 09:25

По принцип Веско държи на майтапи и закачки. В цялата тази акция за академичен VoIP обаче с някой много са се помайтапили :lol: Докато всеки може да се майтапи с Веско, с VoIP и решенията майтапи не бива, понеже някой може много да се опари (някой == университет(и). Понеже аз съм прост човек, винаги питам като не знам (а нямам никакви причини да се чувствам с опит във VoIP). И може би съм попитал човек, който трябва точно по темата. "Който трябва" е един от най-способните ни млади колеги във УИЦ на СУ и си изкарва прехрната точно с VoIP и то работейки за западен доставчик на такива услуги и има доста обширни познания по тази тема. Засега няма да му кажа името, докато той не поиска това, но е от присъстващите на презентацията на въпросната мега VoIP система (впоследствие ще публикувам и файла scheme.png - нещо не мога да го открия в архива си и ще го искам от други):

С няколко думи какво искат да направят:

Обучението, което бе проведено на 17 Декември 2008 година в сградата на Математическият институт към БАН, бе концентрирано върху административният интерфейс на т.н. Billing система. Самата система е проектирана за корпоративни клиенти или компании, които биха препродавали гласови услуги (т.е. телефонни обаждания). Настоящата система не подходяща за въвеждане в Университета поради ред причини, които ще бъдат посочени по-долу в настоящото писмо.

Ориентировъчна схема на процеса на работа на системата е прикачена във файл scheme.png. Локалните звена на различните университети се свързват посредством MAN-а до централизираната система, или по-точно до Астериск сървърите. По настоящем планът включва въвеждането само на един Астериск сървър, ако натоварването наложи имало възможност за добавяне на други Астериск сървъри.

Според мен изграждането, контролът и поддръжката на телефонната инсталация на СУ, трябва да бъде самостоятелно звено необвързано с останалите университети. В УИЦ има квалифициран персонал, който да се справи с конфигурацията и поддръжката на подобна система. Това по-никакъв начин не пречи да бъдат изградени независими връзки между университетите, които да се използват безплатно.

Проблеми:
- производителите на системата не можаха да обяснят как системата може да ползва повече от един Астериск сървър (пр. проблеми с регистрацията, на отделните телефони)
- липса на loadbalancing в системата
- липса на Least Cost Routing
- текущата система не предвижда използването на SIP Proxy, което би обременило Астериск сървърите с регистрации на твърде много станции
- има грешки в дизайнът на самата система
- конфигурацията на dialplan-ът се зарежда и обработва в текстов файл, който при броят номера би бил инзвъндредно сложен и труден за поддръжка.
- според планът, системата ще ползва Asterisk 1.6.0, който по моя преценка е все още много нестабилен (пр. доказани проблеми със SIP стека)
- няма ясен план за организация за автоматична конфигурация /provisioning/ на крайните усторойства
- ползва се база mySQL, която не е подходяща за поставените цели
- PreBill заявките отнемат между 175ms и 250ms, което е твърде много (ако има повече от 4 едновременни инициаци на обаждания, има забавяне и шанс системата да се срине)
- нямаме информация за бързодействието на PostBill заявките
- пълна липса на контрол върху системата от страна на университета
- бавно отстраняване на проблеми - локелен потребител трябва да се свърже с отговорника за телефоните на съответната катедра, който да се свърже с администраторът на съответният факултет, който да се свърже с администратора на системата от страна на съответният университет, който да се свърже с фактическият екип, който поддържа системата (екип на Сирма Солюшънс /примерно/)
- университетът(ите) губят контрол върху телефонната си система - в крайната фаза на настоящият проект интерконекта ще бъде във владение на трета организация, която ще може да определя цени
- системата няма решение за факсове (т.е. университетите няма да могат да използват факсове)
- няма готово решение за управление на допълнителни услуги (конференции, гласови пощи, опашки, и т.н.)
vesso
 
Posts: 65
Joined: 17 Feb 2009, 21:09
Location: Sofia

Re: VoIP услуга

Postby atanas » 26 Feb 2009, 12:16

Хай Веско,

Радвам се, че разбираш от майтап. Това за трансфера беше наистина приятелски и често такива закачки по форумите не се разбират правилно.

Да, точно за тази среща стана дума и от нея ми е цялата информация относно въпросната система. Не съм сигурен обаче, че точките описани от теб в графата "Проблеми" са така, поне всичко това не се дискутира на срещата, но допускам, че вие (СУ) имате повече инфо като целева институция за въвеждане на услугата. При всички положения тъжното в цялата история е че университетите са държани настрана от този проект, а това със сигурност не е готино както си отбелязъл - много ми напомня на наложеното оргоре решение по i-zone (а сега се готви и i-zone2). В подкрепа на това ще си позволя да цитирам едно писмо адресирано до Орлин на 18.12.2008.

Здравейте Кристиян, Филип и Орлин,

Вдъхновен от днешната среща ви драскам някои мисли около VoIP
инициативата ви и как можем да направим нещо заедно занапред.

Първо поздравления за резултатите и успеха! Всичко това обаче би могло
да е един хубав и голям проект разработен от университетите в
академичната мрежа на БГ, но уви. Разбира се има много обяснения това да
се изнесе от частния IT сектор, но все пак аз чуствам тъга... както и да
е - лично мнение :)

За VoIP, както знаете го въведохме в ПУ в края на 2006:
http://net.uni-plovdiv.bg/?page_id=73
и услугата доби популярност най-вече благодарение на връзката между
Asterisk и централите Siemens Hipath, които имаме в ПУ (разгледайте
текста от страницата). Скромните услуги които пуснах не търпят промяна
оттогава и нещата се оказаха тромави и неинтересни на никой от
администрацията. В момента обаче виждам живец, и това че вие възродявате
една моя идея, до която Орлин предполагам е стигнал независимо от мен
(година по-късно). Така или иначе аз съм ентусиаст и нека си подадем
ръце и да действаме.

Орлине, от срещата днес разбрах че тестово въвеждате нещата в СУ. Има ли
специална причина за това и въпроса ми е за желание от твоя страна да
направим подобни тестове и в ПУ? Искам административната ти благословия
и евентуално "финансов кредит", останалото ще довършим с Кристиян, който
се оказа също голям фен на идеята. Поради връзката на IP с
конвенционалната телефония в ПУ нещата ще са далеч по-евтини и лесни за
нас и разбира се по-достъпни и удобни до голям кръг потребители, някои
от които отдавна знаят и искат да си плащат за Voice трафик... т.е.
терена е подгрят донякъде. От година и нещо лично си купувам voice от
voipstunt и го пускам опционално на приятели и колеги чрез Astesisk.

В интерес на истината има и един леко тъмен момент в цялата история -
цените в ПУ вече са далеч по-ниски от нормалните поради факта, че имаме
няколко gate-а към мобилните оператори + ниски цени до БТК номера в БГ.
След голямата инвестиция, която ПУ направи 2005 с тия Hipath трудно ще
ги мотивирам да наливат в IP телефония. Мисля, обаче че конвенционалната
и IP телефонии не са 100% взаимно заменими и когато се рекламира IP-то
бива да не се хвърля пепел върху другата, понеже аргументите олекват...
С други думи аз все още си мисля за най-подходящият начин при тази
ситуация да рекламирам VoIP в ПУ :)... и мобилността е засега
най-големият ми коз.

Кристияне, ето ти моята страничка http://atanas.uni-plovdiv.bg от където
можеш да намериш инфо за IM и телефони.

Финансовата страна на нещата (поне в ПУ) също е ултра тромава. От
счетоводството категорично не искат да ме чуят, камо ли да вземат
желаното от мен/нас решение. Колебая се над варианта дали е възможно от
тези 2000 лв/месец, които плащаме в момента за 20 мегабита да вземем
малка част (примерно 1000 лева годишно) за Voice срещу по-нисък трафик
през Август, хихи... или защо не пък направо бъдева, особенно като се
има в предвид, че до ПУ, ТУ, ВИХВП, МУ, ВСИ в Пловдив идва едва 1/10 от
трафика, който отива до *един столичен ВУЗ* - доста несправедливо, нали?
--- сега е Коледния ви шанс да възвърнете справедливостта с VoIP
компенсация :))). Сигурен съм, че ако искате ще намерите начини.

В заключение съм отворен да преговарям за вас с ПУ и да работя за VoIP
каузата и за вас.

Всичко добро и до скоро,

Атанас


Та Веско, аз мисля, че бихме могли да се сработим с тях или най-малкото да си поговорим, още повече че нещата ще се тестват в СУ. Между другото ще съм много любопитен да чуя отзиви от VoIP@uni-sofia.
AE51 2A62 FCBE 5E15 C19F 56CD ECC5 2186 0455 9912
User avatar
atanas
Global Moderator
 
Posts: 191
Joined: 17 Feb 2009, 00:34
Location: Plovdiv

Re: VoIP услуга

Postby vesso » 26 Feb 2009, 13:30

Малко съм учуден, че нещата щели да се въвеждат в СУ, защото ние дадохме отрицателно становище - цитираното по-горе. Между другото, авторът му се казва Стефан Леков и наистина е човек, който разбира от тематиката. Възможно е да има някакви самоинициативи, но до сега няма никакво раздвижване по темата. Най-малкото щяха да искат от нас VLAN за свързване или поне трасе с различен QoS. За момента такова не е изисквано. СУ разполага с VoIP модули и в момента, но имаме идея (поне споделена между колеки от "Мрежи комуникации"), да градим свое решение. Имаме и амбицията (дано това стане), сами да си договаряме цени за терминация с български и чуждестранни VoIP оператори. Това създава условия за развитие на специалисти, за нови контакти с фирми, за оптимизиране на разходи и дори системно обучение на студенти по тази тема. Би било срамно един университет и то голям, да не може да си организира сам телефонията. Вярно, не всичко зависи от хора като нас в СУ, но поне можем да покажем алтернатива и да я обосновем.
vesso
 
Posts: 65
Joined: 17 Feb 2009, 21:09
Location: Sofia

Re: VoIP услуга

Postby atanas » 26 Feb 2009, 13:49

Хм, тази информация действително много ме изненадва. Аз останах с впечатлението, че административно нещата със СУ са решени. Започвам да се чудя как би могъл да се отчете разход по създаване на такава услуга, която ще работи само на теория... уви.
Ако се върнем на темата с VoIP-а обаче аз съм съгласен да направим работна група и да задвижим нещата. Продължавам да вярвам, че това ще е една много полезна услуга из академичната мрежа. Нещата, които казваш са безспорни:

Това създава условия за развитие на специалисти, за нови контакти с фирми, за оптимизиране на разходи и дори системно обучение на студенти по тази тема. Би било срамно един университет и то голям, да не може да си организира сам телефонията.


Все пак не виждам лошо да имаме едно административно рамо в това начинание в лицето на Орлин, е ако нещата политически не вървят както ние го искаме - най-лесния вариант е да се отделим, но дали най-ефективния?

Всичко добро.
AE51 2A62 FCBE 5E15 C19F 56CD ECC5 2186 0455 9912
User avatar
atanas
Global Moderator
 
Posts: 191
Joined: 17 Feb 2009, 00:34
Location: Plovdiv

Re: VoIP услуга

Postby vesso » 26 Feb 2009, 13:56

Ами не знам какво да кажа, честно казано. Аз по принцип не обичам да съм политически ангажиран. Но все пак аз не мога да говоря от името на СУ или от името на моите колеги. Ако те подкрепят инициативата, работете заедно, а аз ще помагам технически с каквото мога. Само дето не мисля, че ако се хванете на едно хоро с Орлин, лесно ще се пуснете от него и според мен нещата не опират до желание, а до възможност и ситуация. Но може и да си прав в реда си на мисли и може би аз съм твърде подозрителен човек. Надявам се, ако не се реализират ползи, то поне да няма голямо натрупване на негативи. Колегите от СУ обаче сигурно ще изкажат своето мнение и ако има консенсус, ще работим с вас в посока на въвеждане на решение. Според мен трябва да се попита и ръководството на мрежата на СУ, в лицето на Красен, какво мисли то за решението, защото подобно решение е обвързващо и трябва да се прецени много внимателно.
vesso
 
Posts: 65
Joined: 17 Feb 2009, 21:09
Location: Sofia

Re: VoIP услуга

Postby vesso » 26 Feb 2009, 14:06

Помолих Стефан Леков да се включи в дискусията и той се регистрира преди малко. След като регистрацията му бъде одобрена, ще се включи в дискусията. Така, че задръжте за малко поне с въпросите към нас от СУ, докато той успее да получи достъп за писане във форума.
vesso
 
Posts: 65
Joined: 17 Feb 2009, 21:09
Location: Sofia

Re: VoIP услуга

Postby iliev » 27 Feb 2009, 13:52

Само за инфо: регистрацията на Стефан беше одобрена още вчера, десетина минути след като се регистрира.
Luchesar V. ILIEV
User avatar
iliev
 
Posts: 506
Joined: 16 Feb 2009, 20:10
Location: Sofia, Bulgaria


Return to Обща дискусия

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron