[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 945: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3.0/DST' instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /viewtopic.php on line 945: getdate(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Helsinki' for 'EEST/3.0/DST' instead
BREN forums • View topic - Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

E-mail, Skype, ICQ, Jabber, SIP, H.323 и т.н.

Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Postby iliev » 09 Jun 2009, 18:36

Привет колеги,

Нека започна с това, че опитът ми с подобен тип системи е минимален, поради което ви моля да бъдете снизходителни. :oops:

В проекта GÉANT3 се налагат като основна система за "live" комуникация видеоконференциите. За целта, повечето от колегите ни от другите NREN-ове, доколкото разбирам, използват специализирано оборудване. Ние обаче, като беднички хора, ползваме софтуерни решения (плюс уеб-камера, слушалки и микрофон, разбира се), като напоследък сме се спряли на Ekiga.

За съжаление, нещата никак не са гладки. Като информация за връзка към всяка конференция се дава "MCU GDS number", който, естествено, няма как да наберем директно, и затова винаги разчитаме на различни gatekeeper-и. Последните, обаче, се оказват доста проблемни, като много често Ekiga-та например съобщава лаконично "the gatekeeper cleared the call" и връзка така и не се осъществява. Не винаги всъщност има въобще специално обявен gatekeeper за конкретното MCU, и макар понякога да успяваме да се вържем през някой от познатите ни в други NREN-ове, по-често срещаме проблеми.

Разбира се, имах (и все още имам) голямо желание да се "ограмотя" по въпроса, но все не ми остава време да прочета по темата. Междувременно обаче колегите от ДАИТС, които имат отношение към проекта, повдигнаха въпроса за закупуване на оборудване.

Та въпросът ми се свежда до следното: имате ли опит с подобно оборудване, какво е необходимо да се извърши, за да се включи то в GDS (предполагам, че това е нужно, за да има въобще смисъл), колко би струвало всичко това, и най-вече -- има ли въобще смисъл, ако съществуват добри софтуерни алтернативи (може би Ekiga не е най-доброто средство?)

Сърдечни поздрави,
Лъчезар

П.С. Въпреки, че основно в случая говорим за H.323, на една от видеоконференциите например беше обявено, че слайдовете ще се показват в отделен стрийм по H.239 -- има ли софтуерен клиент, който да поддържа това?
Luchesar V. ILIEV
User avatar
iliev
 
Posts: 506
Joined: 16 Feb 2009, 20:10
Location: Sofia, Bulgaria

Re: Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Postby aap » 10 Jun 2009, 21:52

Привет Лъчо, интересна темичка е това наситина. Има гъдел да се открие реална алтернатива, било то в лицето и на софт с отворен код. За съжаление знам само за хардуерни решение на Sony и Lifesize. Принципно от Сони съм доста доволен, като качество на картина и бързодействие. За сметка на това пък Lifesize имат много повечко възмжности за миксиране на множество видео потоци + презентационен режим ..
Ще попрегледам по-подробно и ще ти дам точните модели за ориентация и в цените. На Sony по бегъл спомен беше от сортна на 8000 лева, другия вариант май е малко по-скъп но е със HD камери ( има възможност да са 2 ).
Та .. повечко инфо малко по-късно ;)
Alexandar Petkov
Medical University
Pleven
User avatar
aap
 
Posts: 43
Joined: 17 Feb 2009, 13:04
Location: Pleven

Re: Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Postby ntk » 11 Jun 2009, 11:05

Имах възможност да тествам WebEx http://www.webex.com , http://en.wikipedia.org/wiki/WebEx
Впечетлението което оставя е много добро. Лошото е че се продава (SaS софтуер като услуга).
Нашият Университет планира да го закупи по проект - но незнам кога.
Ако се обърнеш към офиса на Cisco в БГ мисля че ще могат да ти дадат пробен акаунт за тестване и да ти измислят добра цена ако ти харесва.
Там имат и човек който отговаря специално за сектора на образованието - Пламен (не се сещам в момента за фамилията).

Поздрави
Николай Кабаиванов
User avatar
ntk
 
Posts: 20
Joined: 17 Feb 2009, 10:00
Location: Ruse

Re: Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Postby aap » 11 Jun 2009, 11:43

Tака, както обещах двам информация за оборудването, което имаме в МУ.
Това е устройството на Сони, за което споменах в предходния пост.
И устройството на Lifesize, което е с повечко възможности.

Модела на Lifesize, който имаме при нас е втория, малко по-простички камерки и тн, но доста добър.
Alexandar Petkov
Medical University
Pleven
User avatar
aap
 
Posts: 43
Joined: 17 Feb 2009, 13:04
Location: Pleven

Re: Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Postby iliev » 14 Jun 2009, 14:24

Ники, Алекс, благодаря ви много за споделените мисли и опит!

Нещата, които казвате, са доста интересни, но боя се, че за мен остава неясно какво оборудване е необходимо и как трябва да бъде свързано конкретно за нуждите по GÉANT3... Ето как, например, може да изглежда съобщение за видеоконференция...

H.323 (IP) conference dialin using GDS: 0039 3402 6 17
H.323 (IP) conference dialin NOT using GDS: 130.186.8.16 (mcu01.garr.it)
SIP (IP) conference dialin: 17@mcu01.garr.it
PIN code: 9999

Заб.: PIN кода е променен, за да не стане някой фал.

Общо взето, това, което правим в момента с Ekiga, е че се регистрираме в gatekeeper-а 130.186.8.16, и набираме номера h323:00393402617@130.186.8.16 или пък, както в случая е даден и SIP dial-in -- използваме SIP акаунтите си в Ekiga.

Общо взето системата работи, но връзката не е особено стабилна, особено по SIP. Но по-лошото е друго -- понякога колегите просто дават GDS номера, и конферентната връзка се осъществява през MCU, което (или край което -- наистина все още не съм съвсем наясно) няма gatekeeper. Тогава, ако например MCU-то е на полската академична мрежа, пробваме да се вържем през gatekeeper-а на немската, на унгарската, на италианската, но с доста променлив успех. Както казах, най-често срещания проблем е Ekiga да извади съобщение "The gatekeeper cleared the call."

Всъщност, това, което ме интересува най-вече, е как може да се заобиколят тези gatekeepers. Т.е. как става включването във въпросния GDS, и какво оборудване е необходимо за целта. И дали въобще правилно съм се насочил в тая посока, де. :D

Наско май имаше опит със SIP, но не знам дали ще се включи...
Luchesar V. ILIEV
User avatar
iliev
 
Posts: 506
Joined: 16 Feb 2009, 20:10
Location: Sofia, Bulgaria

Re: Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Postby aap » 15 Jun 2009, 17:42

Привет на всички :)
Темичката взе да става интересна за мен и се поразрових относно GDS системата. Огледах насам-натам за информация как работи туй чудо. За моя радост попаднах на следното, а тук има и карта.

Та извода, е че без тези Gatekeepers няма да мине номера, но хората са оставили указания за мераклии как да се свържат. Мисля си, че ако си имаме наш си GK, не би било проблем и биха отпаднали посочените по-рано проблеми, нали?

На страничката препоръчват, или по-скоро дават информация какво се ползва, който иска може явно да си избира и комерсиални решения, а именно за GnuGK става дума ( отклоних се малко ).

Като посъбера малко повечко информация по въпроса ще пиша пак, а за сега :beer:
Alexandar Petkov
Medical University
Pleven
User avatar
aap
 
Posts: 43
Joined: 17 Feb 2009, 13:04
Location: Pleven

Re: Клиентско оборудване за видеоконференции -- съвет?

Postby iliev » 15 Jun 2009, 19:28

aap wrote:Като посъбера малко повечко информация по въпроса ще пиша пак, а за сега :beer:

Страхотна информация си събрал -- благодаря! Чак ме хваща срам, че сам така и не съм прочел тези неща (то си ги пишело явно).

Вече има инсталиран GnuGK на един от сървърите: писал съм на двама ви с Наско лично съобщение. ;)
Luchesar V. ILIEV
User avatar
iliev
 
Posts: 506
Joined: 16 Feb 2009, 20:10
Location: Sofia, Bulgaria


Return to Електронна поща, VoIP и видео комуникация

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron